Monday, October 19, 2009

ISU- ISU ILMU.

ILMU NEGARA ISLAM DAN SENJATA BUATAN SENDIRI.

1. Walaupun dunia Islam merintis kepada pelbagai strategi dan penggunaan senjata seperti meriam dan letupan pada satu masa dahulu tetapi kemegahan ini akhirnya luntur pada saat-saat akhir kejatuhan Empayar Turki Othmaniah.
2. Hari ini hampir semua negara Islam bergantung kepada import senjata dan ini termasuklah negara kita, sedangkan Singapura yang selalu dijadikan penilaian piawaian untuk Malaysia sudah pun membina industri pertahanannya yang kukuh dan sudah mula mengeluarkan senjata untuk pasaran dunia seperti raifel SAR 21 danSAR 80,sistem meriam bergerak Pegasus, sistem UAV FainTail, meriam FH2000 serta banyak lagi.
3. Berikut merupakan sebahagian daripada pengeluar senjata dunia Russia, Ukraine, Amerika Syarikat (AS), China, Jerman, United Kingdom, Peranchis, India (kereta kebal Arjun dan misil Bramos), Afrika Selatan (sistem meriam G5 dan helikopter Rooivalk), Korea Selatan (kereta kebal K1), Swiss (raifel tempur famili SIG), Poland (PT91), Itali (kapal perang dan pesawat Aermacchi), Israel (kereta kebal Merkava dan pesawat pejuang Kfir), Australia (kapal selam Colins), Kanada (pesawat Caribou), Argentina (pesawat Pucara), Brazil (sistem Astros), Singapura (raifel SAR) serta beberapa buah negara lain. (Nota Penulis : Hanya sebahagian senjata dinamakan sebagai rujukan di sini)
4. Malangnya dari puluhan negara yang mempu mereka bina sistem senjata mereka sendiri termasuk untuk dieksport, hanya Iran, Pakistan dan Turki sahaja yang mewakili negara Islam.
5. Iran mungkin berada di tangga pertama diikuti oleh Pakistan dan Turki, ketiga-tiga negara ini dipilih berdasarkan kemampuan mereka untuk mencipta sistem senjata mereka sendiri yang mampu dipasarkan ke peringkat antarabangsa.
6. Indonesia dan Arab Saudi boleh dikategorikan dalam liga yang sama dengan negara di atas tetapi negara-negara ini belum mampu mereka bina sistem senjata berteknologi tinggi untuk dipasarkan. Industri pertahanan Indonesia biasanya menfokus kepada kegunaan tempatan dan pembuatan senjata dengan izin negara pengeluar atau pencipta asal (berlesen).
7. Iran mula membangunkan industri pertahanannya pada zaman Shah Iran tetapi terhad kepada pemasangan sistem bersenjata dengan lesen pengeluar asal seperti dari syarikat AS iaitu Northrop, Littion dan Bell.
8. Selepas zaman revolusi, negara seperti AS dan beberapa buah negara Eropah mengenakan sekatan embargo kepada Iran menyebabkan negara itu tidak dapat memaksimumkan peralatan ketenteraannya seperti F-14 Tomcat (Iran merupakan satu-satunya negara didunia selain AS yang mengoperasikan Tomcat) akibat kekurangan alat ganti.
9. Selepas perang Iran-Iraq, negara itu cuba berpaling kepada Russia dan negara-negara pakatan Warsaw (seperti NATO tetapi blok komunis).
10.Tentera Iran yang sudah biasa dengan peralatan termoden dan berkualiti dari Barat dikatakan tidak berpuas hati dengan tahap kecanggihan peralatan serta servis yang ditawarkan oleh negara-negara ini menyebabkan republik Islam itu terpaksa membangunkan industri pertahananya semula.
11.Kali ini untuk mencipta alat ganti bagi membolehkan pesawat pejuang buatan ASnya seperti F14 Tomcat, F-5E Tiger dan F4 Phantom untuk terbang, mereka berjaya dan dunia terkejut dengan kemampuan ini.

No comments:

Post a Comment